Fischerné Dárdai, Ágnes (2010) Történelemtanítás Magyarországon a XXI. század elején (Helyzetkép és perspektíva). TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 1 (1). ISSN 2061-6260
|
Text
02_Dardai1.pdf - Published Version Download (829kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány áttekinti az 1990-es rendszerváltozástól kezdődően a magyarországi történelemtanítás helyzetét. Ennek keretében bemutatja, hogy a történelemdidaktika a hazai tudományos közéletben nem tudott emancipálódni, noha számos fejlesztésnél (tantervek, tankönyvek, vizsgák) megjelentek az e téren felhasználható nemzetközi tapasztalatok. Feldolgozza a történelemtanárok képzésének korábbi és mai struktúráját, kitérve a bolognai rendszer bevezetésének kezdeteire és problémáira. A tanulmány bemutatja a tartalmi szabályozás új dokumentumainak (NAT ’95 és 2003) műveltségképét és szerepüket az oktatás modernizációjában, a kompetenciafejlesztés előtérbe kerülésében. A tanulmány kitér a tankönyvek változó tudásképére és szerkesztési elveire (forrásközpontúság) valamint részletesen bemutatja a 2005-ben bevezetett új történelem érettségi szemléletét, tudásfelfogását, a vizsgafeladatok és értékelési útmutatók főbb jellemzőit (kompetencia alapúság, standardizáció). Feldolgozza az érettségi bevezetésének tapasztalatait és utal a tanórai munka állandó és változó elemeire. Összegzésként megállapítja, hogy számos kedvező folyamat indult el az elmúlt két évtized alatt, de a szükségesnek tartott paradigmaváltás csak hosszabb időtávban és megfelelő társadalmi környezetben képzelhető el.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 13 Nov 2024 07:38 |
Last Modified: | 13 Nov 2024 07:38 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/209454 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |