REAL

Mozzanatstruktúra magyar anyanyelvű angol szakos hallgatók szemináriumi előadásainak tárgyalás komponensében = Move structure in the body component of Hungarian English majors’ academic oral presentations

Magnuczné Godó, Ágnes (2024) Mozzanatstruktúra magyar anyanyelvű angol szakos hallgatók szemináriumi előadásainak tárgyalás komponensében = Move structure in the body component of Hungarian English majors’ academic oral presentations. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 17 (1). pp. 157-178. ISSN 1788-9979

[img]
Preview
Text
ISSN_1788-9979_vol_17_no_1_2024_157-178.pdf - Published Version

Download (545kB) | Preview

Abstract

Az angol nyelvű egyetemi tanulmányok részét képező hallgatói szemináriumi elő adás (HSZE) a hallgatók szakmai szocializációjának hatékony formája, valamint a tudományos párbeszéd és közös tudás létrehozásának fontos eszköze (Duff 2010; Morita 2000). Megvalósításához komplex idegen nyelvi, szociokulturális, pragmatikai és diskurzuskompetenciák szükségesek, amelyek iránt megélénkült a kutatási érdeklődés az elmúlt évtized során. E kutatások között is jelentős helyet foglalnak el azok a tanulmányok, amelyek a HSZE diskurzusszerkezetét és retorikai stratégiáit vizsgálták, valamint összehasonlították őket más, tudományos szóbeli műfajokkal (pl.: konferencia-előadások, egyetemi előadások, TED-előadások), azzal a céllal, hogy ezen ismeretek az oktatásba visszaforgatva elősegíthessék a hallgatók előadói kompetenciáinak fejlesztését. Tanulmányommal ehhez a területhez szeretnék hozzájárulni magyar anyanyelvű angol szakos egyetemi hallgatók szemináriumi előadásainak mozzanatstruktúra-vizsgálatával. Mivel a vizsgált HSZE-korpusz a TED-előadásokhoz hasonló tudományos-ismeretterjesztő előadásokat tartalmaz, kutatásom keretrendszeréül Chang és Huang (2015) mozzanatstruktúra-modelljét választottam, amelyet a szerzők TED-előadások elemzésére adaptáltak, így ez egyúttal lehetőséget ad a TED-előadások és HSZE-k diskurzusstruktúrájának összevetésére is. Egy korábbi kutatásban (Magnuczné Godó 2023) már feltérképeztem a jelen korpuszban szereplő HSZE-k BEVEZETÉS és BEFEJEZÉS makrostruktúra-elemeit, ezért a jelen vizsgálat a TÁRGYALÁS makrostruktúra-elemre és az azon belül megvalósuló mozzanatokra és lépésekre koncentrál. | The academic oral presentation (AOP), which forms an integral part of Englishmedium university studies, is an effective form of students’ professional socialisation, and it is also an important means of generating academic dialogue and constructing shared knowledge (Duff 2010; Morita 2000). It requires complex language skills, and sociocultural, pragmatic and discourse competences, which have attracted increasing research attention in the last decade. A significant, emergent line of research among these studies includes investigations examining the discourse structure and rhetorical strategies applied in AOPS, as well as comparing them with those of other oral academic genres (e.g., conference talks, university lectures, TED talks). By recycling these findings into education, these studies also aspire to facilitate effective AOP training. My study aims to contribute to this line of research by mapping out the move structure created by Hungarian English majors in their AOPS. As the AOPs in the corpus contain academic and semi-academic talks similar to TED talks, the analytical framework of the present research is Chang and Huang’s (2015) move structure model, which the authors have adapted for the investigation of TED talks, so it also provides an opportunity to compare the discourse structure of TED talks and AOPs. The INTRODUCTION and CONCLUSION macrostructure units of the present AOP corpus have already been investigated in a previous study (Magnuczné Godó 2023), so the present study focuses on the BODY macrostructure component and the moves and steps realised in it.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: hallgatói szemináriumi előadás, mozzanatstruktúra, makrostruktúra, mozzanat, lépés, academic oral presentation, move structure, macrostructure, move, step
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PE English / anglisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Feb 2025 16:01
Last Modified: 20 Feb 2025 16:01
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/215826

Actions (login required)

Edit Item Edit Item