REAL

Terminológiai utazás az együttnevelés körül = A Terminological Journey Around Integrated Education

Mile, Anikó (2024) Terminológiai utazás az együttnevelés körül = A Terminological Journey Around Integrated Education. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 166-173. ISSN 1785-4342

[img]
Preview
Text
166-173_MileAnikoEszter_MT_2024_2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (6MB) | Preview

Abstract

Alapvetés, hogy egy társadalom fejlettségét nagyban mutatja az, hogyan bánik az elesettekkel, kiszolgáltatottakkal, a társadalom peremére szorult emberekkel. A szemlélet, a gondolat és a kommunikáció szoros kölcsönhatásban van egymással. Gondolkodásunk meghatározza kommunikációnkat, de a nyelv, a kommunikáció (különösen a tömegkommunikáció) is hatással van gondolkodásunkra. Érzékelhető ez a hatás-ellenhatás a gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek megítélésével kapcsolatban is, ahol egyrészt maga a hiányosság, károsodás, illetve az érintett populációk megnevezései jól visszatükrözik az adott társadalom hozzáállását a sérült, fogyatékos emberekhez (lásd pl. rokkantak világnapja). Másik oldalról viszont érzékelhető a szakterület, az oktatáspolitika azon erőfeszítése is, hogy a jogi és a szakterminológia alkalmazásával (is) hatást gyakoroljanak a társadalmi szemléletre (lásd pl. sajátos nevelési igény). Végül, de nem utolsósorban nem feledkezhetünk meg arról a speciális folyamatról sem, melynek során a sérülések, károsodások adott korszakban elfogadott és használt terminológiája az idők folyamán egyre pejoratívabbá válik (lásd pl. debilis, imbecillis, idióta). A tanulmány egy „terminológiai utazásra” invitálja az olvasót, melynek során három fogalompár, a másság és különbözőség, a fogyatékosság és sajátos nevelési igény, valamint az integráció és inklúzió fogalmak elemzése mentén igyekszünk tisztázni a terminológiai kérdéseket, problémákat. | It is a principle that the state of development of a society is largely determined by the way it treats the downtrodden, the vulnerable, and the marginalised. Attitude, thought and communication are all closely linked. Our thinking determines our communication, but language and communication (especially mass communication) also influence our thinking. This effect and counter-effect can also be felt in relation to the judgement of people who need remedial educational assistance, where the term ‘disability’ itself, or the designation of the population concerned, reflects societal attitudes to people with disabilities (see for example World Day of the Disabled). On the other hand, the efforts of the field and education policy have also had a perceptible influence on social attitudes through the use of legal and specialised terminology (see e.g. special educational needs). Last but not least, we must not forget the specific process whereby the terminology of injuries and impairments accepted and used in a given period becomes increasingly pejorative over time (see e.g. debilis, imbecillis, idiot). The paper invites the reader on a ‘terminological journey’, analysing terminological issues and problems through the analysis of three pairs of concepts: difference and diversity, disability and special educational needs, and integration and inclusion.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: másság, különbözőség, fogyatékosság, sajátos nevelési igény, integráció, inklúzió, difference, diversity, disability, special educational needs, integration, inclusion
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Mar 2025 13:52
Last Modified: 06 Mar 2025 13:52
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216402

Actions (login required)

Edit Item Edit Item