Hantos, Flóra (2025) A névmások funkcionális megközelítése a 6. évfolyamon az anyanyelvtanításban = A functional approach to pronouns in first language education in grade 6. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (1). pp. 32-49. ISSN 2060-0623
|
Text
Anyp_XVIII_2025_1_4.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a névmások funkcionális megközelítésű tanításával foglalkozik. Figyelembe véve a hatályos Nemzeti alaptanterv és a Kerettanterv előírásait a tanulmány célja egy olyan tematikus terv és a hozzá kapcsolódó részletes leírás bemutatása, amely segítségül szolgálhat a gyakorló pedagógusoknak. A tematikus terv felépítése megegyezik a Nemzeti alaptantervben és a Kerettantervben törzsanyagként feltüntetett tananyagrészek sorrendjének a logikájával, azaz a névmásokat a hagyományos osztályozás szerint veszi végig (személyes, birtokos, kölcsönös, visszaható, mutató, kérdő, vonatkozó, határozatlan, általános névmás). A csoportosítás mellett a névmásoknak a szövegépítésben és a mindennapi nyelvhasználatban betöltött szerepére kerül a fő hangsúly. Ehhez a tanulmány különböző feladatokat sorakoztat fel, amelyek modern, kommunikáció-központú, játékos tanuláson, okoseszközök használatán és esetenként a közösségi média bevonásán alapulnak. | This study focuses on the functional approach to teaching pronouns. Taking into account the requirements of the current National Core Curriculum and the Framework Curriculum, its goal is to present a thematic plan along with a detailed description that can serve as a resource for practicing teachers. The structure of the thematic plan follows the logic of sequence of the core material outlined in the National Core Curriculum and the Framework Curriculum, covering pronouns according to traditional classification (personal, possessive, reciprocal, reflexive, demonstrative, interrogative, relative, indefinite, and general pronouns). Beyond classification, the emphasis is placed on the role of pronouns in text construction and everyday language use. To support this approach, the study presents various exercises that incorporate modern, communication-centered, and playful learning techniques, including the use of smart tools and, in some cases, the integration of social media.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Zsófia Zádori |
Date Deposited: | 01 Apr 2025 18:24 |
Last Modified: | 01 Apr 2025 18:24 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217445 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |