Kajdi, Alexandra (2024) A -(j)Ú képzős szerkezetek tanításához a magyar mint idegen nyelv oktatásában = On the teaching of the adjective suffix -(j)Ú in Hungarian as L2. MODERN NYELVOKTATÁS, 30 (1-2). pp. 121-138. ISSN 1219-638X
|
Text
A-jUkepzosszerkezetektanitasahozamagyarmintidegennyelvoktatasaban.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
Tanulmányom első részének célja az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek funkcióinak, illetve gyakoriságának megállapítása az MNSz 2-ből végzett gyűjtés alapján. Az adatok szerint a -(j) Ú melléknévképzős szerkezet szemantikai csoportjai közül a legnépesebb valamilyen átvitt értelmű tulajdonsághoz köthető. Utána két empirikus vizsgálat eredményei kerülnek bemutatásra, melyeket 15 magyar anyanyelvű, illetve 15 haladó B2-es/C1-es szintű nyelvtanulóval végeztem. Az első vizsgálatban a melléknévi szókapcsolat rögzültségének skála mivolta igazolódik egy szókiegészítéses kérdőív segítségével: az eredmények szerint az anyanyelviek körében az -(j)Ú melléknévképzős szerkezetek 33%-a, a nyelvtanulóknál 43%-a eltérő mértékben, de chunknak tekinthető. A második kérdőív attitűdtesztjében arra kerestem a választ, mikor beszélhetünk az -(j)Ú és a -(V)s melléknévképző szinonimitásáról, funkciómegoszlásáról és jelentésbeli elkülönüléséről. Az adatok azt mutatják, hogy a két képző használati megoszlása korántsem egyértelmű: az anyanyelvi csoportban a mondatok 90%-ánál, míg a nyelvtanulók körében a mondatok 63%-ánál legalább egy személyben felmerült a funkcionális szinonimitás lehetősége. Végezetül módszertani tanácsokat nyújtok az -(j)Ú melléknévképző tanítására vonatkozóan a magyar mint idegen nyelv oktatásában. | The aim of this paper is the investigation of the Hungarian derivational morpheme -(j)Ú. First, the functions and the frequency of its semantic categories are presented based on a collection of words downloaded from the Hungarian national corpus, MNSz 2. The data show that most constructions with -(j)Ú have figurative meanings or their semantics are related to abstract features. Besides, two empirical pieces of research were carried out among 15 native speakers and 15 advanced level learners of Hungarian. In the first experiment the phenomenon of chunking is investigated by a test where expressions were completed and entrenchment is understood as a gradual feature appearing in 33% of the L1 and 43% of the L2 sentences. In the second experiment the subjects carried out an attitude test and through their answers the cases of synonymity, distribution of functions and separation of the derivational morphemes -(j)Ú and -(V)s were identified. The results questioned the rigid distinction between the usage of these derivational morphemes, since in 90% of the L1 answers and in 63% of the L2 answers synonymy was acknowledged by at least one speaker. Finally, some methodological practices are formulated concerning the teaching of -(j)Ú in L2 lessons.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | adjective suffixes, entrenchment, chunk, distribution of meaning and function, Hungarian as a foreign language, melléknévképzés, szerkezeti bevésettség, chunk, jelentés- és formabeli funkciómegoszlás, magyar mint idegen nyelv |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 30 May 2025 14:31 |
Last Modified: | 30 May 2025 14:31 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219630 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |