REAL

A beszédmegértés fejlesztése játékos meséléssel az óvodában = Developing listening comprehension through playful storytelling in kindergarten

Fehér, Éva (2025) A beszédmegértés fejlesztése játékos meséléssel az óvodában = Developing listening comprehension through playful storytelling in kindergarten. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (2). pp. 43-55. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_2_4.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (400kB)

Abstract

Napjaink pedagógiai gyakorlatában egyre inkább megmutatkozik, hogy a tudatos szövegértés fejlesztésére már az óvodában szükség van. A szövegmegértés percepciós részfolyamatainak célzott készségfejlesztése nemcsak abban segíti a gyermekeket, hogy a mindennapok kommunikációs helyzeteiben sikeresen vegyenek részt, hanem megalapozza az írástanulást és az olvasásértést is. Az óvodáskorú gyermek lételeme a játék és a mese. A tanulmány azt a játékközpontú mesebemutatást szemlélteti egy foglalkozáson keresztül, amely a 3–7 éves gyermekek hallott szövegértésének a fejlesztésére fókuszál. A kiválasztott mese-játék az élménypedagógia elveivel és a művészetpedagógia eszköztárával valósítja meg a cselekvésközpú tapasztalatszerzést, illetve az anyanyelvi kompetencia fejlesztését. | In contemporary educational practice, there is a growing demand for developing conscious text comprehension already at the kindergarten level. Targeted skill development of the perceptual sub-processes of text comprehension does not only help children participate successfully in everyday communicative situations but also lays the foundation for learning to read and write. Playing and storytelling are essential to the world of preschool children. This study presents an example of play-based storytelling through a classroom activity, focusing on the development of listening comprehension in children aged 3 to 7. The selected story-based play integrates the principles of experiential pedagogy and the tools of arts education to foster action-based learning experiences and to enhance first language competence.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: anyanyelv-pedagógia, szövegértés-fejlesztés, mese-játék, drámapedagógia, óvoda, first language pedagogy, comprehension development, story-based play, drama pedagogy, kindergarten
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 10 Jul 2025 13:03
Last Modified: 10 Jul 2025 13:03
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220958

Actions (login required)

Edit Item Edit Item