Bocz, János György (2020) Az Oktatási Hivatal 2017/2018. tanévi kompetenciaeredményei a roma tanulókra vonatkozóan. KAPOCS, 3 (1). pp. 45-65. ISSN 1588-7227
|
Text
KAPOCS.2020.1.3.pdf - Published Version Download (269kB) | Preview |
Abstract
A romák társadalmi-gazdasági helyzetének, szociokulturális körülményeinek javítása több évtizede napirenden van, s ezzel kapcsolatban a hazai és nemzetközi kutatások is nagy hangsúlyt helyeznek a romák oktatására, felzárkózására. Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy a 2017/2018. tanévi Országos kompetenciafelmérés eredményei alapján – más intézményekkel összehasonlítva – milyen helyzetben vannak, s milyen sajátosságokkal rendelkeznek a roma tanulókat oktató általános iskolák és gimnáziumok. Magyarországon közel 20 éve, 2001 óta végeznek kompetenciaméréseket, melyek célja az iskolák teljesítményének nyomon követése és összehasonlítása más intézményekkel, illetve visszajelzés az adott iskolák számára saját fejlődésükről vagy elmaradásukról országos összehasonlításban. Az Országos kompetenciamérés minden tanévben kiterjed a köznevelés 6., 8. és 10. évfolyamán a nappali rendszerű iskolai oktatásban tanulók vizsgálatára, s a tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását térképezi fel. A mérések alkalmával tanulói, iskolai és telephelyi kérdőíveket kérdeznek le, amelyek többek között kitérnek a tanulók családi és szociális hátterére, az iskola infrastrukturális hátterére és humánerőforrásaira, az iskola által nyújtott képzésekre. Annak érdekében, hogy a diákokat oktató iskolák pedagógiai teljesítménye összehasonlíthatóvá váljon, az Országos kompetenciamérést a tanulók családi hátterének vizsgálata egészíti ki. A tanulók szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével azon iskolák értékes pedagógiai munkája is bemutatható, amelyek nehezebb körülmények között élő vagy gyengébb képességű tanulókkal foglalkoznak.1 Az etnikai hovatartozású tanulók és pedagógusok arányát a telephelyi kérdőív kérdései alapján lehetett megválaszolni.2 Annak ellenére, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy az önbevalláson és a külső személy által történt kategorizáláson alapuló kérdések eredményei gyakran nincsenek teljes összhangban egymással, úgy véljük, a fenti kérdésekre adott intézményvezetői válaszok megközelítően pontos képet nyújtanak a romának tartott tanulók és pedagógusok iskolai számarányáról. Az alábbiakban a 2017/2018. évi kompetenciafelmérés telephelyi adatbázisát felhasználva, két fő területet vizsgálunk. Elsőként a roma tanulók intézményi arányát és területi elhelyezkedését vizsgáljuk, és arra keresünk választ, hogy a romák aránya, a településméret befolyásolja-e, és ha igen, hogyan a kompetenciaeredményeket. Első hipotézisünk szerint, minél kisebb egy település, annál valószínűbb, hogy a kompetenciaeredmények gyengébbek lesznek. Másodsorban az általános iskolák néhány fontosabb jellemzőjét vizsgáljuk meg annak függvényében, hogy volt-e roma tanulójuk, s ez hogyan hatott a kompetenciaeredményekre. Második hipotézisünk szerint, minél nagyobb a hátrányos családi hátterű roma tanulók aránya adott intézményben, annál valószínűbb, hogy a kompetenciaeredmények gyengébbek lesznek.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában J Political Science / politológia > JC Political theory / politikaelmélet, államtudomány > JC312 Ethnic minorities / kisebbségkutatás, nemzetiségi kérdés L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 31 Oct 2025 20:45 |
| Last Modified: | 31 Oct 2025 20:45 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/227837 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




