Szabó, Balázs (2021) Tanárok vagy kormánytisztviselők? TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK, 13 (2). pp. 1-27. ISSN 2060-9655
|
Text
Tanarokvagykormanytisztviselok.pdf Download (419kB) | Preview |
Abstract
A fiatal Meiji-állam felismerte a nyugati technológia átvételének hajszájában, hogy annak teljes megértéséhez a mögötte álló tudományokat és tudományos szemléletet is át kell vennie – ennek megfelelően már a restauráció után elindult a modern japán felsőoktatás létrehozásának folyamata, amelynek első eredménye a Tokiói Császári Egyetem lett. A tudományos és egyetemi világ meghonosodásával párhuzamosan az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia eszméit is átvették ugyan, de nem kellett sokat várni arra, hogy konfliktus robbanjon ki a nemzet ideológiai alapjait építő Meiji-kormány és az egyetem eredményeiket publikáló kutatói között – cikkemben két ilyen esetet vizsgálok meg, az 1893-as Kume- és az 1905-ös Tomizu-ügyet. Bár mindkét ügy az érintett professzor elbocsájtásával járt, komoly különbségek figyelhetők meg köztük: míg a történész Kume Kunitake esetében a kormányzat minden ellenállás nélkül keresztülvitte akaratát és megbüntette a tudóst, Tomizu Hirondo ügyéből az egész japán császári egyetemi világot megrázó botrány lett, amelynek végén éppen a kormánynak kellett visszavonulót fújnia.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | D History General and Old World / történelem > DS Asia / Ázsia H Social Sciences / társadalomtudományok > HN Social history and conditions. / társadalomtörténet L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 09 Sep 2022 11:30 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:49 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/148186 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |