REAL

Tanárok vagy kormánytisztviselők?

Szabó, Balázs (2021) Tanárok vagy kormánytisztviselők? TÁVOL-KELETI TANULMÁNYOK, 13 (2). pp. 1-27. ISSN 2060-9655

[img]
Preview
Text
Tanarokvagykormanytisztviselok.pdf

Download (419kB) | Preview

Abstract

A fiatal Meiji-állam felismerte a nyugati technológia átvételének hajszájában, hogy annak teljes megértéséhez a mögötte álló tudományokat és tudományos szemléletet is át kell vennie – ennek megfelelően már a restauráció után elindult a modern japán felsőoktatás létrehozásának folyamata, amelynek első eredménye a Tokiói Császári Egyetem lett. A tudományos és egyetemi világ meghonosodásával párhuzamosan az akadémiai szabadság és az egyetemi autonómia eszméit is átvették ugyan, de nem kellett sokat várni arra, hogy konfliktus robbanjon ki a nemzet ideológiai alapjait építő Meiji-kormány és az egyetem eredményeiket publikáló kutatói között – cikkemben két ilyen esetet vizsgálok meg, az 1893-as Kume- és az 1905-ös Tomizu-ügyet. Bár mindkét ügy az érintett professzor elbocsájtásával járt, komoly különbségek figyelhetők meg köztük: míg a történész Kume Kunitake esetében a kormányzat minden ellenállás nélkül keresztülvitte akaratát és megbüntette a tudóst, Tomizu Hirondo ügyéből az egész japán császári egyetemi világot megrázó botrány lett, amelynek végén éppen a kormánynak kellett visszavonulót fújnia.

Item Type: Article
Subjects: D History General and Old World / történelem > DS Asia / Ázsia
H Social Sciences / társadalomtudományok > HN Social history and conditions. / társadalomtörténet
L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Sep 2022 11:30
Last Modified: 31 Mar 2023 08:49
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/148186

Actions (login required)

Edit Item Edit Item