Pléh, Csaba (1985) A hiperkorrekció és a "lazaság" között: a nyelvi intuíció néhány életkori és pedagógiai befolyásolójáról. MŰHELYMUNKÁK A NYELVÉSZET ÉS TÁRSTUDOMÁNYAI KÖRÉBŐL (1). pp. 71-85.
|
Text
73_cikk_MTA_MuhelyMunkak_01.pdf - Published Version Download (11MB) | Preview |
Abstract
A szerző 12-17 éves tanulóknak a mondatok elfogadhatóságára, illetve grammatikalitási rangsorolására vonatkozó ítéleteit vizsgálta. A diákok közül egyesek résztvettek egy kommunikáció-központú anyanyelvoktatási kísérletben, a többiek a hagyományos anyagot tanulták. A társadalmilag megbélyegzett formák visszautasítása az életkorral nőtt; a speciális anyanyelvi oktatás bizonyos fokig ellensúlyozta a hiperkorrekciót is. Az agrammatikus és a bonyolult, de grammatikus szerkezetek megítélésekor a speciális osztályok tanulói inkább a szigorú értelemben vett grammatikalitást vették figyelembe, mintsem a mondatok bonyolultságát.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet > P40 Sociolinguistics / szociolingvisztika P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom |
Depositing User: | Zsolt Illy |
Date Deposited: | 19 Oct 2024 13:15 |
Last Modified: | 19 Oct 2024 13:15 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/207681 |
Actions (login required)
Edit Item |